De Quick fix voor stress

Nog even doen…
Hoe vaak denk ik niet per dag:  O ja, dat moet ik ook nog even doen! Dit afmaken, dat opzoeken, die mailen, iets vragen of doorgeven. Dit flitst dan niet 1 x maar vele malen door mijn hoofd! Het woordje even lijkt onschuldig maar is dat het ook?

Onrust en stress
Al die even dingen, geven continu signalen af in mijn hoofd (let op: ik moet niet vergeten om….) en zetten mijn lichaam in de stand paraat (pas op: dreigend gevaar want als ik het vergeet dan…). Onrust en stress zijn het gevolg.

Grote stenen, kiezels en zand
Steven Covey heeft het over de grote stenen, kiezels en zand. Hij geeft aan dat het in de eerste plaats gaat om de stenen. De dingen die je ook nog even moet doen, zijn als zand. Ze hebben niet te maken met het grote werk, de belangrijke taken, het grote raderwerk uit jouw leven.

Regelmaat en ritme
Toch helpt het mij om deze bergjes zand met regelmaat en in een ritme weg te vegen zodat ze geen belemmering vormen voor het grotere. Ik hoef er dan verder niet aan te denken. Bovendien ben ik zo niet de hele dag bezig met van alles en nog wat want dat kost heel veel energie. Als ik dat wel doe, lig ik aan het eind van de bank uitgeteld op de bank en vraag me af: Wat heb ik nou helemaal gedaan vandaag?

Wat kun je doen met alles wat je nog “even” moet?

  1. Bundelen: verzamel steeds alles wat je nog even moet doen. In een app (kies een eenvoudige app) in je telefoon of in een papieren lijst/schrift als je gebruik smartphone eens op een lager pitje wilt zetten. Maak gebruik van je externe geheugen. Bedenk je iets, noteer het. Kost de actie minder dan 2 minuten, doe het dan direct, als het kan, in plaats van te noteren.
  2. Sorteren: Bellen, Mailen, Doen. Minder switchen en dus per soort afwerken. Zo kost het minder energie want bellen of mailen zijn verschillende activiteiten en ze vragen een andere houding.
  3. Tijdstip kiezen. Kies het tijdstip van de dag waarop je de nog even doen dingen wegwerkt. Ik kies voor vroeg in de morgen vaak een half uurtje eerder dan dat ik normaal begin. Ik heb dan het idee dat ik geen tijd verlies. Het zorgt ervoor dat ik op gang kom en zo opwarm voor de rest, dat wat er echt toe doet. Het geeft een goed gevoel dingen snel weg te werken. Ik houd me dan aan de gestelde tijd (bijvoorbeeld 30 minuten) want er komen in die week nog meer momenten.
  4. Frequentie bedenken: bijvoorbeeld 2 tot 3 maal per week (of zo vaak als nodig is) deze losse zaken wegwerken en die momenten in agenda noteren met verwijzing naar je lijst.
  5. Mind you: hoe minder van deze losse flodders hoe beter. Horen al deze dingen op het lijstje echt bij jou? Kies jij ervoor om het te doen of moet je het doen ( en van wie dan)?
  6. Hick ups: Je denkt, ik onthoud het toch wel, toch?? Je noteert af en toe wat maar niet consequent . Je noteert het maar doet daarna of het niet jouw lijstje is…

Een Quick fix voor stress helpt je om het stressniveau te verlagen.
Behoefte aan overzicht, structuur en rust? Neem vrijblijvend contact met mij op zodat we kunnen bespreken wat ik voor je kan doen. Contact