Stress is in wezen functioneel en positief. Het zorgt ervoor dat je overleeft in levensbedreigende situaties. Bijvoorbeeld door net op tijd weg te springen voor een aanstormende auto. Ook als het gaat om situaties waar veel van af hangt, helpt stress om een goede prestatie te leveren. Een lezing houden voor een zaal met 500 mensen bijvoorbeeld. Alles in je is erop gericht om hier een succes van te maken. Je spieren zijn aangespannen, je hartslag gaat omhoog, je ziet scherper, hoort en ruikt beter. Je bent als het ware klaar voor het gevecht.



Van ongezonde stress tot overspannenheid
Na deze inspanning wil het lichaam weer terug naar de normaalstand en is het nodig om te ontspannen. Sta je echter continu onder druk en vindt er geen ontlading meer plaats, dan kan stress ongezond worden. De spanning wordt belasting en leidt tot overbelasting. Vaak gaat het geleidelijk en heb je het niet echt door. Je merkt mogelijk wel dat de uitknop bij jezelf niet goed meer werkt. Je veerkracht neemt af, net zoals bij een elastiekje waar de rek uit gaat als het continu onder spanning staat. Duurt de overbelasting te lang, dan kan je burn-out raken.

Hoe kan je ongezonde stress voorkomen?
Het gaat om de balans tussen in- en ontspanning. Dit is in onze tijd een grote uitdaging, omdat het tempo zo hoog ligt, er zoveel externe en ook interne prikkels zijn en je werk- en privéleven niet meer duidelijk gescheiden zijn. Het vraagt veel van jou als individu om zelf goed je grenzen aan te geven. Om allerlei redenen kan het jou ook wat opleveren om geen grenzen aan te geven, maar er steeds overheen te gaan. Dat kan te maken hebben met jouw persoonlijkheid maar ook met het leven dat je leidt of de organisatie waar je deel van uit maakt. Anders gaan denken en doen kan helpen om stresssymptomen te verminderen.

Lees meer over:
Wat is een burn-out